zandra <3 sprutor

Tisdag.

Åå nej. Var jag tvungen att titta.

Ångrade mig direkt, smart att kolla på sprutan innan den ens spetsat mig.
Den stora sprutan gjorde så att jag blev ännu mer nervös.
Döda mig, tänkte jag. Tur att det är min sista Gardasil spruta.

När den vassa spetsen trängde in i min hud ville jag bara dra ut den.
Hatar sprutor. Får nästan panik.
Jag måste sluta se skräckfilmer alltså.

Blir skraj för ingenting.
Emil skrattar åt mig när jag är livrädd för strunt saker.
-Glömmer aldrig den gången då han stod bakom kylskåpsdörren.
När jag stängde kylskåpsdörren stod han där. Han trodde jag såg honom.
Fan ta honom.

Jag skrek och hoppa, trodde verkligen att jag skulle dö.

Hur vanlig är livmoderhalscancer?

I Europa är livmoderhalscancer den näst vanligaste orsaken till cancer.
Cancerrelaterade dödsfall bland unga kvinnor (15-44 år)
I Europa dör 40 kvinnor varje dag av livmoderhalscancer.
I Sverige insjuknar i snitt 454 kvinnor och cirka 158 dör varje år i livmoderhalscancer.


Vaccination med Gardasil kan förebygga livmoderhalscancer och sjukdomar.
Virussmittan sker mycket tidigt i livet11, 12, 13, 18.
Därför bör vaccination ske av ungdomar och unga kvinnor i god tid innan de utsätts för viruset.



/Z

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0